Het strand.

Naar het strand:
– Voelen, ruiken, …
– Zoeken …
– Meenemen van het strand naar de klas.
– Onze naam schrijven in het zand.
– Schaduwen maken.
– Amuseren en genieten!

Lees meer

Zaaien en planten in de klas.

Wat hebben we deze week gedaan?

Contractwerk:
– De logische volgorde van een bloembol. (knippen, logische volgorde leggen en opplakken)
– Inzicht: teken een figuur na.
– Reeksen afwerken van vormen.
– Reeksen afwerken van kleuren.
– Dezelfde zoeken.

Kruiden bespreken (proeven, ruiken, voelen, …)
– Bieslook
– Rozemarijn
– Thijm

Kruiden bespreken (proeven, ruiken, voelen, …) + De kinderen mogen een kruid uitkiezen die ze zelf met een stappenplan mogen zaaien. Ze schrijven op een stokje hun naam en het soort kruid die ze gekozen hebben. In het tweede potje zaaien we lavendel of groente naar keuze.
– Bieslook
– Rozemarijn
– Thijm
– Lavendel
– Groeten naar keuze

Documentaire kijken over insecten: Het verborgen leven van insecten. Afleveringen vol humor en Poëzie.
– Spin, sprinkhaan, slak, vlinder, vlieg, lieve heersbeestje, …

boekje ’t schrift met 3de kleuters

Spelen met woordenschat. De woordenschat van ons project tuin/het park.
– Letters vergelijken.
– Kort woord/zin – lang woord/zin.
– Rijmen met woorden.
– Een zin bestaat uit woorden, woorden uit letters, met meerdere zinnen kun je een verhaal vormen,…
– Woorden hakken en plakken.
– Woorden in klankgroepen verdelen.
– Klankgroepen verbinden tot woorden.
– Klanken in woorden onderscheiden.
– Afzonderlijke klanken tot woorden samenbrengen.
– Begin letter – midden letter – eindletter.

Tot morgen!

Lees meer

De zee en ander water

Deze week werkten bijna alle kinderen in hun vrije tekst. Ze waren vrij in het kiezen van materialen. Ze hebben ook hun vrije tekst voorgesteld aan elkaar en vinden dat keer op keer heel spannend . De vrije tekst was het contract van de week voor de oudsten.
Op maandag kozen we een nieuw project. Velen wilden rond de zee werken, anderen rond haaien en een aantal kinderen wilden een project over zwemmen. We kwamen snel tot een consensus en hebben een nieuw project:’ de zee en ander water’.
We brainstormden rond het project en ik stond er van te kijken dat er zo veel woordenschat over de zee en water naar boven kwam. De kinderen mochten de woorden typen op de computer. Er zijn ook heel wat activiteiten uit de kinderen gekomen. Die zullen we in de volgende weken uitwerken.
Ik vertelde de kinderen een verhaal over de overkant van de zee waarbij Luuk via flessenpost te weten komt  dat Engeland aan de overkant van Oostende ligt, we hebben verschillende soorten schelpen waargenomen en leerden naast heel wat andere eigenschappen nu ook wat ruw en glad is, we schilderen de zee op verschillende manieren en leerden 2 liedjes over zwemmen en varen van kapitein Winokio. We bekeken ook een filmpje over insecten en keken welke insecten in, boven of naast het water leven. Het was een hele mooie video, maar we merkten dat we weinig dieren te zien kregen die in het water leefden en dat er ook heel wat fantasie in de insectenverhalen verweven was.
Woensdag zijn we met de hele school naar het strand geweest bij wijze van staking voor de pensioenregeling van de regering, en op vrijdag werkten we opnieuw in ons schriftboekje

Lees meer