maandag 31 maart tot vrijdag 4 april 2025
|
|
|
FORUM
Nu vrijdag Muzinamiforum.
Vrijdag 4 april forum door de klas van Cindy/Marijke en Kayleigh.
|
|
BELANGRIJKE DATA
Verdere info volgt telkens in het Vliegernieuws
24/04: ateliers 30 jaar De Vlieger
27/04: infomorgen
30/04: pedagogische studiedag
16/05: verwendag 30 jaar De Vlieger
28 en 30/05: vrije dag
10 en 11/06: vrije dag
12 en 13/06: kleuterkamp
15 juni: schooloverleg
28/06: schoolfeest 30 jaar De Vlieger
30/06: pedagogische studiedag
|
|
ATELIERS – 30 JAAR DE VLIEGER
Donderdag 24/04
We maken een kleurboek voor 30 jaar De Vlieger. Ieder kind krijgt er later één mee. De tekeningen maken we tijdens de Ateliers op 24/4.
Tijdens de voormiddag mag het kleuter, tijdens de namiddag het lager. Ateliers worden gegeven aan een klein groepje uit verschillende klassen.
Enkele ideeën: Tekeningen met computerprogramma, tekenen op nummer, houtskool, fijne zwarte stift, zwarte tekenpotlood, inkt en pen, wasco’s, sjablonen, mandala’s, silhouetten, portretten…
Alle thema’s zijn goed vb. dieren, abstract, stadsbeelden, stijl kunstenaar…
Wie kan op dit moment een tekenactiviteit aan een klein groepje kinderen geven? Ook grootouders, buren, familieleden, vrienden zijn meer dan welkom om een activiteit te geven.
Al enthousiast geworden of wil je graag nog wat uitleg? Mail dan gerust naar marijke.hilkens@leefschooldevlieger.be
Graag jullie mailtje tegen 4/4 aub.
Dankjewel!
|
|
4DE LEEFGROEP ZOEKT WERK
Beroependag
Op woensdag 7 mei houden wij met de 4de leefgroep ‘beroependag’. Elke vierde leefgroeper mag een halve dag stage lopen bij een beroep die ze interessant vinden. Wij zoeken mensen die de kinderen graag een half dagje meenemen op hun werk met deze jobs:
Horeca, politie, dokter/verpleging, kapper, lasser/smid, treinmedewerker, piloot, brandweer, defensie, schoonheidsspecialist, campingmedewerker, auteur, manège-uitbater, woonzorgcentrum, leerkracht.
Mailen kan naar Janne of Yoshi.
|
|
GEEN EIGEN BALLEN MEE NAAR SCHOOL
We merken dat sommige kinderen hun eigen bal meebrengen naar school om mee te spelen tijdens de speeltijden. We voorzien onze eigen ballen en we hebben net nieuwe aangekocht. Het is niet nodig om je eigen bal mee te brengen, het zorgt dikwijls voor onenigheid onder de kinderen.
Alvast bedankt om hiermee rekening te houden.
|
|
Kaat
Sport
Ook volgende week zal Luc de turnlessen overnemen en geeft hij ook zwemles!
Zwemmen
Maandag: klas van Romi en klas van Cindy
Turnen
Woensdag: leefgroep 2
Vrijdag: leefgroep 3 en leefgroep 4
|
|
|
Els – 1e leefgroep
Peuters
– Dinsdag vm komt Nathalie, mama van Josephine, een boekje voorlezen voor de activiteit van 30 jaar De Vlieger. Bedankt!
– Deze week maken we een paasmandje.
– Voor de kinderen die slapen in de namiddag -> graag nieuwe pampers meegeven. Bedankt!
– Femke haar stage zit erop. We zullen haar missen.
|
|
|
Nienke – 1e leefgroep
Jongste kleuters
Project
Heel wat kinderen brachten leuke materialen rond ons nieuwe project. Wat fijn!
Ga zeker samen ook eens op zoek met je kind(eren) naar wat materialen, echte paarden. Neem een foto en stuur me deze door.
Zo komt het project samen echt tot leven.
Ik maak geen klassiek paasmandje dit jaar met de kinderen, aangezien we over een ander project bezig zijn.
Dit jaar wordt het een: paardenmand! JIEHA!
Volgende week donderdag gaan we paarden bezoeken, samen met de oma van Jotte (mamie).
We nemen om 12u de schoolbus en keren om 15u30 terug naar school.
Annelies, de mama van Coco komt ons even versterken en geeft de kleuters 2 uurtjes turnen.
Belangrijk
- 22 april: Kampvergadering (enkel voor de ouders die meegaan op kleuterkamp – zie mail)
- Datum schooloverleg gewijzigd naar zondag 15 juni!
|
|
|
Romi – 1e leefgroep
Oudste kleuters
Deze week zijn we gestart met ons project over hazen en konijnen. We ontdekken de verschillen tussen beide dieren en leren er van alles over.
Gisteren vierden we Seppe’s 6de verjaardag met een gezellig dansfeestje in de gang.
Volgende week gaan we verder met ons project, maar koppelen we het ook aan Pasen.
Heb je thuis leuke Paasmaterialen? Dan mogen deze altijd mee naar de klas.
Alvast een grote dankjewel aan alle ouders voor de spullen die jullie meegeven. De kinderen genieten hier enorm van!
Volgende week:
• Voorleesweek – Wie zin heeft om te komen voorlezen, mag mij een berichtje sturen via Smartschool.
|
|
|
Chloë en Kristin – 1e leefgroep
oudste kleuters
Deze week zijn we gestart met ons project over Pasen. We hebben een versje geleerd over een paashaas, paaseieren gekocht en verkocht, een rijmspel gespeeld met wortelhuisjes, naar een verhaal geluisterd over de paashaas en het kuikentje en we zijn al begonnen met de paasmandjes te knutselen voor de chocolade eitjes.
Volgende week werken we verder rond dit project. Heb je thuis nog dingen liggen die passen bij het project? Breng ze gerust mee!
Volgende week starten we ook met de voorleesweek. Laat gerust nog iets weten als je een verhaal wil komen voorlezen in de klas.
Woensdag 2 april: Vieren we de verjaardag van Ellie. Haar wens is om samen naar een film te kijken in onze pyjama. Iedereen mag dus naar school komen in hun pyjama.
Donderdag 3 april: Vieren we de verjaardag van Lars en zijn wens is om geschminkt te worden en te dansen op muziek in de klas.
|
|
|
|
Kayleigh – 2e leefgroep
1ste en 2de leerjaar
Deze week ronden we ons project over de twee wereldoorlogen af. Wat leerden we veel bij!
Volgende week spitsen we ons volledig toe op ‘de tijd’ en zullen we leren over de klok.
Jammer genoeg hebben we nog geen ouder/grootouder/ familielid/… die volgende week een boek kan komen voorlezen (zie smartschoolbericht).
Vandaag zit het rapport in de boekentas. Graag ook even doornemen met jullie kind. Na de vakantie het rapport terug meegeven.
Eerste leerjaar:
- We leren deze en de volgende weken woorden met een begincluster (2 medeklinkers vooraan) lezen en schrijven.
Oefenen in leesboekje 12 en 13
Graag ook lezen in niveauleesboekjes, met het oefenniveau van jouw zoon/dochter.
Schrijfblaadje 20 klaar tegen vrijdag 4 april.
- Rekenen: Flitsen: flitstoetsjes tot en met 10. Oefen goed met de flitskaartjes
Tweede leerjaar:
- Blijf heel veel hardop lezen thuis, in boekjes van hun (nieuw) leesniveau.
- Rekenbrevetten: Regelmatig flitsen (flitskaartjes, Bolleboos of Bingel)
- Donderdag herhalingsdictee van WP 17-20. Zorg ervoor dat alle foutjes uit de vorige WP’s eerst verbeterd zijn, ook de voorkant! Graag samen de map op orde en in volgorde houden.
- Bingeltaakjes
|
|
|
|

Cindy en Marijke – 2de leefgroep
1e en 2e leerjaar
We neuzen in boeken over ’tijd’. De mama van Elea en de oma van Lena komen voorlezen. Dankjewel!
Donderdag maakt iedereen een levenslijn van één van onze grootouders. Graag zoveel mogelijk info en materiaal meegeven. Zie smartschoolbericht. Ouders en grootouders zijn welkom om mee te helpen.
Welke kinderen brachten hun levenslijn nog niet terug? Kinderen die nog moeten verjaren krijgen binnenkort hun levenslijn mee om aan te vullen.
Vandaag zit het rapport in de boekentas. Graag ook even doornemen met jullie kind. Na de vakantie het rapport terug meegeven.
Eerste leerjaar:
- We leren deze en de volgende weken woorden met een begincluster (2 medeklinkers vooraan) lezen en schrijven.
Oefenen in leesboekje 12 en 13
Graag ook lezen in niveauleesboekjes, met het oefenniveau van jouw zoon/dochter.
Schrijfblaadje 20 klaar tegen vrijdag 4 april.
- Rekenen: Flitsen: flitstoetsjes tot en met 10. Oefen goed met de flitskaartjes
Tweede leerjaar:
- Blijf heel veel hardop lezen thuis, in boekjes van hun (nieuw) leesniveau.
- Rekenbrevetten: Regelmatig flitsen (flitskaartjes, Bolleboos of Bingel)
- Donderdag herhalingsdictee van WP 17-20. Zorg ervoor dat alle foutjes uit de vorige WP’s eerst verbeterd zijn, ook de voorkant! Graag samen de map op orde en in volgorde houden.
- Bingeltaakjes
- Wie kan op dinsdag van 15u30 tot 16u komen om te lezen met een groepje kinderen? (zie bericht Marijke) Dit mogen zeker ook grootouders, meters/peters, tantes/nonkels zijn!
|
|
|

Ann-Sofie en Katrien – 3e leefgroep
3e en 4e leerjaar
We vliegen er nog een weekje in vooraleer de paasvakantie er dan aankomt!
De kinderen kregen vandaag hun evaluatie mee naar huis. Neem de tijd om het grondig door te lezen, we krijgen het, indien mogelijk, graag voor de paasvakantie terug.
We werken verder aan ons project; de kinderen kregen de taak om een ouder (beide mogen ook) te interviewen over hun beroep. Mocht je kind dit nog niet gedaan hebben, help je het te herinneren?
Volgende week kunnen de kinderen die willen, meedoen aan de Kangoeroewedstrijd. Dit is een rekenwedstrijd en is geheel vrijblijvend.
Woensdag dictee WP 18.
|
|
|
|

Jolien en Katrien – 3e leefgroep
3e en 4e leerjaar
Nog één week en het is paasvakantie, hoog tijd om nog enkele verjaardagswensen te vervullen.
Op woensdag houden we een huisdierenkring.
Huisdieren mogen veilig en wel naar de klas meegebracht worden, ouders mogen uiteraard meekomen en eventueel meevolgen om dan rond 9u weer het diertje terug mee te nemen naar huis. Diertjes in kooitjes mogen gerust heel de voormiddag in de klas blijven.
Wie het moeilijk vindt om zijn huisdier mee te brengen, kan en mag zeker ook foto’s/filmpjes doorsturen naar mij via Smartschool. Zo zijn ze er op deze manier ook een beetje bij.
Daarnaast zullen we op vrijdag ook nog verstoppertje doen rond heel de school.
Ook kunnen de kinderen die willen, meedoen aan de Kangoeroewedstrijd, hier maken we volgende week ook tijd voor.
Op donderdag is er ook nog dictee van WP 18.
We zijn ook nog steeds opzoek naar enthousiast voorleesouders (zie mailtje op Smartschool).
We hebben tot nu toe nog maar 1 ouder (misschien 2). Hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Vergeet ook niet af en toe een kijkje te nemen op Seesaw en Smartschool om onze activiteiten in de klas te volgen.
We ronden ons project ‘Hoe zit een game in elkaar?’ af. Als eindproduct programmeerden de kinderen zelf een game op Scratch.
We denken na over een volgend project.
De kinderen kregen vandaag hun evaluatie mee naar huis. Neem de tijd om het grondig door te lezen, we krijgen het, indien mogelijk, graag voor de paasvakantie terug.
|
|
|
Janne – 4e leefgroep
5e en 6e leerjaar
Maandag: dictee WP17
Komende week geven alle kinderen ook hun boekbespreking. Zie mailtje via smartschool met de planning wie wanneer aan bod moet komen.
Via smartschool kwam even geleden ook al de uitleg van wat er van de boekbespreking verwacht wordt.
Nog één week school en het is alweer paasvakantie. We werken ons project ‘de puberteit’ af.
Na de vakantie zullen we nog eens een nieuw zelfgekozen project kiezen en starten de 6des met oefenen voor het fietsexamen.
Meer info daarover volgt nog! Maar wie geen fiets heeft of nog niet zo vlot kan fietsen, kan in de vakantie even de tijd nemen om hiervoor te kijken.
|
|
|
|
Yoshi – 4e leefgroep
5e en 6e leerjaar
Na een lange voorbereiding was het deze week eindelijk zo ver, de première van de toneelstukken.
We maakten kennis met het Koreaanse drama ‘Squid Game’ in een vliegerjasje, de langverwachte moderne adaptatie van Belle en het Beest en tot slot zaten we op het puntje van onze stoel voor het spannende verhaal in ‘de ontvoering’. 3 toneelstukken, van 22 4de leefgroepers. Het was een mooi geheel waar de kinderen trots op kunnen zijn.
Het doek is gevallen, tijd voor iets nieuws. Volgende week beginnen we met de persoonlijke werkstukken.
Volgende week staan enkele dingen op de planning, hieronder een overzicht.
Ma 31/03: Dictee WP C2
Do 3/04: Toets wiskunde over oppervlakte.
↳ De kinderen kregen in hun agenda een uitgebreid overzicht mee met de te kennen leerstof. Maar hieronder nog even een kort samengevat.
L5:
- Fiche met de oppervlakte formules,
- Bundel over oppervlaktes berekenen
- Schrift Ijsbrekers. – BLOK E3 PAG 66 – 68
L6:
- Fiche met de oppervlakte formules,
- Bundel over oppervlaktes berekenen
- Schrift Ijsbrekers. – BLOK F1 PAG 4 OEF 1 & 3, PAG 5, PAG 8 – 10, PAG 11 OEF 2
Vr 4/04: Verjaardagswens: Cinema in de klas
↳ Voor de verjaardagswens van Océane bouwen we de klas even om tot cinema. Wie cinema zegt, zegt ook lekkernijen. De kinderen mogen een zakje met popcorn/chips/snoep meenemen naar de klas. Houd het bescheiden, niet de hele snoepafdeling meenemen naar de klas 😉
|
|
|
|
|
|