maandag 17 tot vrijdag 21 februari 2025
|
|
|
FORUM
Nu vrijdag forum door de klas van Janne.
Vrijdag 21 februari is er schoolforum rond de projectweek ‘pesten’.
|
|
BELANGRIJKE DATA
Verdere info volgt telkens in het Vliegernieuws
23/02: infomoment
11/03: Oudercafé kleuter
24/04: ateliers 30 jaar De Vlieger
27/04: infomorgen
30/04: pedagogische studiedag
16/05: verwendag 30 jaar De Vlieger
28 en 30/05: vrije dag
10 en 11/06: vrije dag
12 en 13/06: kleuterkamp
28/06: schoolfeest 30 jaar De Vlieger
30/06: pedagogische studiedag
|
|
INFOMORGEN
Zondag 23 februari
Op zondag 23 februari organiseren we opnieuw een infomorgen. Ken je iemand die interesse heeft in onze school voor hun kind en ’t Vliegertje beter wil leren kennen? Iedereen is welkom om 10u in de inkomhal voor een rondleiding. Graag voordien inschrijven via een mailtje info@leefschooldevlieger.be of telefoontje naar het secretariaat.
Dankjewel!
|
|
WEEK TEGEN PESTEN
Volgende week
Volgende week geven we samen de aftrap voor de Week tegen Pesten in De Vlieger. Die week zullen alle klassen werken rond het thema pesten a.d.h.v. een (prenten)boek. De week werd op poten gezet door onze werkgroep ‘pesten’ en zal maandag ingeleid worden met een kort forum.
Tijdens deze week zal er ook de mogelijkheid zijn om over de middag deel te nemen aan verschillende activiteiten in ‘het Ei’. Dit initiatief kwam er zodat kinderen ‘hun ei kwijt kunnen’ wanneer ze hier nood aan hebben.
|
|
Kaat
Sport
Kaat blijft voorlopig in ziekteverlof. Wim, De opa van Augustin, neemt de turnlessen van Kaat over totdat ze terug is. Waarvoor dank!
Dinsdag:
K2 en K3
Leefgroep 2
Woensdag:
K1 en peuter
Vrijdag:
Leefgroep 3
Leefgroep 4
|
|
|
Els – 1e leefgroep
Peuters
- We werken verder rond ‘ik hou van’..
- Onze klas is mooi versierd met hartjes, gemaakt met verschillende verftechnieken.
- We zetten elke dag een kindje in de kijker. Bedankt om mij te laten weten waar je kind van houdt.
Anna, Roos, Renée en Aiko kwamen al aan de beurt.
Volgende week komen de andere kinderen aan bod.
- Op smartschool kan je nieuwe foto’s bekijken. Veel plezier ermee.
- Zondag 16 februari wordt Aiko 3 jaar! Proficiat flinke meid. Aiko zou het leuk vinden dat alle kinderen in pyjama naar school komen.
Graag maandag je peuter in pyjama naar school brengen (of pyjama meegeven). Dank u wel in naam van Aiko.
|
|
|
Nienke – 1e leefgroep
Jongste kleuters
PROJECT: WAT IS PESTEN?
Project
We eindigen ons project ‘wat is elkaar graag zien’ met een hartje vol zoentjes en een hartje met een foto van wie we graag zien.
Deze zullen morgenavond op de kastjes liggen en mogen mee naar huis. Geniet van alle liefde!
Morgen 14/02 houden we samen met de peuterklas een liefdesontbijt.
De kinderen moeten dus nog niet ontbeten hebben.
We starten volgende week met een nieuw project: ‘Wat is pesten?’
Aan de hand van een prentenboek werken we met de volledige school aan een project rond pesten.
Belangrijk
- 11 maart: oudercafé
- Zie brief kleuterkamp in de boekentas.
- Graag allen één pak vochtige doekjes meebrengen (voor wie dit nog niet deed)
- Graag de reservekledij bekijken en opnieuw aanvullen. Heel wat kinderen hebben niets meer liggen.
|
|
|
Romi – 1e leefgroep
Oudste kleuters
Deze week werkten we verder aan ons project ‘De wereld van het water’.
We leerden een versje, schreven vrije teksten, lazen boekjes die jullie hebben meegebracht en speelden een raadspel waarin we waterdieren uitbeelden.
Morgen bekijken we het verhaal ‘Ik zou wel een kindje lusten met een kamishibai’.
Daarnaast zijn we al begonnen met het knutselen van zeemeerminstaarten. Vergeet niet om een lange sok mee te geven, zodat we hier verder mee aan de slag kunnen!
Volgende week starten we met het project ‘Hoe omgaan met pesten’. Dit doen we met de volledige school.
Fijn weekend gewenst iedereen!
|
|
|
Chloë – 1e leefgroep
oudste kleuters
We hebben het project over de regenboog afgesloten. We hebben samen een versje en een liedje geleerd over de regenboog, en we hebben geëxperimenteerd met kleuren. Iedereen maakte een vrije tekst over de regenboog, die vervolgens prachtig werd getekend met wasco en geschilderd met ecoline. Het was geweldig om te zien hoe iedereen zijn creativiteit liet stromen.
Volgende week starten we met een nieuw project. We gaan aan de slag met het project “Hoe omgaan met pesten?”.
|
|
|
|
Kayleigh – 2e leefgroep
1ste en 2de leerjaar
Dinsdag kwam Maud (pleegmama van Idris C.) ons nog meer vertellen over de wereldoorlogen. Wat leerden we veel bij, dankje Maud!
Woensdag keken we in De Grote Post naar een theatervoorstelling ‘Een grot vol slijm met een rietje’. We genoten van het beweegbaar decor!
En verder was het een week met héél véél liefde! Fijne Valentijn iedereen!
Volgende week bereiden we de kindcontacten voor met een zelfevaluatie, en werken we in de klas rond pesten, in het kader van ons schoolproject.
Ik merk dat er veel kindjes zijn die last hebben van veel snot. Heeft jullie kindje hier ook last van? Graag eens een zakdoekdoos meebrengen die in de klas mag blijven a.u.b.
Eerste leerjaar:
- We leerden de aai van haai en de ng van tong. Lezen: de klanken flitsen, lezen in leesboekje 10 en 11.
Schrijfblaadje 15 klaar tegen vrijdag 21/2.
- Rekenen: We vergelijken de getallen tot 20, tellen slim (subiteren) en tellen met sprongen.
Flitsen: Vanaf nu zitten de flitskaartjes van het splitsen tot 10 in de boekentas. Graag knippen en oefenen. Volgende week flitsstoetsjes tot en met 6. Kinderen die al lang deze flitskaartjes hebben kunnen direct toetsjes tot 10 maken.
Tweede leerjaar:
- Blijf heel veel hardop lezen thuis, in boekjes van hun leesniveau.
- Rekenbrevetten: Regelmatig flitsen.
- Donderdag herhalingsdictee van WP 13 t.e.m. WP 16. Zorg ervoor dat alle foutjes uit de vorige WP’s eerst verbeterd zijn, ook de voorkant! Graag samen de map op orde en in volgorde houden.
- Bingeltaakjes
|
|
|
|

Cindy en Marijke – 2de leefgroep
1e en 2e leerjaar
Woensdag keken we in De Grote Post naar een theatervoorstelling ‘Een grot vol slijm met een rietje’. We genoten van het beweegbaar decor!
Vandaag hielden we onze inleefnamiddag en leefden we een dagje zoals de Romeinen. Wat een fijne en leerrijke namiddag! (foto’s op Seesaw en Smartschool)
Morgen, vrijdag 14/2 gaan we met het 1ste lj naar het MST (medisch schooltoezicht). We vertrekken om 8u20 STIPT!
We proberen om 11u30 terug te zijn. Op school eten is aan te raden. (zie mail)
En verder was het een week met héél véél liefde! Fijne Valentijn iedereen!
Volgende week bereiden we de kindcontacten voor met een zelfevaluatie, en werken we in de klas rond pesten, in het kader van ons schoolproject.
Graag het document invullen in verband met de ateliers. Zie smartschoolbericht.
Eerste leerjaar:
- We leerden de aai van haai en de ng van tong. Lezen: de klanken flitsen, lezen in leesboekje 10 en 11.
Schrijfblaadje 15 klaar tegen vrijdag 21/2
- Rekenen: We vergelijken de getallen tot 20, tellen slim (subiteren) en tellen met sprongen.
Flitsen: Vanaf nu zitten de flitskaartjes van het splitsen tot 10 in de boekentas. Graag knippen en oefenen. Volgende week flitsstoetsjes tot en met 6. Kinderen die al lang deze flitskaartjes hebben kunnen direct toetsjes tot 10 maken.
Tweede leerjaar:
- Blijf heel veel hardop lezen thuis, in boekjes van hun leesniveau.
- Rekenbrevetten: Regelmatig flitsen.
- Donderdag herhalingsdictee van WP 13 t.e.m. WP 16. Zorg ervoor dat alle foutjes uit de vorige WP’s eerst verbeterd zijn, ook de voorkant! Graag samen de map op orde en in volgorde houden.
- Bingeltaakjes
|
|
|
|

Ann-Sofie en Katrien – 3e leefgroep
3e en 4e leerjaar
De landenmarkt was een succes! Dankjewel aan alle helpende handen en proficiat aan de mama’s die ook zelf hun eigen grenzen verlegden 😉
Foto’s zijn op Seesaw en op de website te bekijken. We evalueerden het project en sluiten het dan af.
Morgen ontbijten we gezellig samen in de klas.
Maandag stuurde ik hierover een mail naar alle ouders.
Hopelijk kan elk kind meebrengen wat op de lijst staat zodat we kunnen smullen.
Zeker meebrengen: bord, kom, beker, bestek.
Volgende week komt er een tafeltoets aan. Zowel voor het 3e als voor het 4e.
Ook tafeldiploma’s worden tussendoor behaald.
Wanneer de tafels geautomatiseerd zijn en dus vlot verlopen, helpt dit bij het verwerken en maken van andere rekenopdrachten.
Hoe vlotter de tafels gekend zijn, hoe vlotter de cijferoefeningen en breuken bijvoorbeeld ook zullen gaan.
De kinderen van het 3de leerjaar kregen tafelkaartjes van 3, 4, 6 en 7 mee.
Ik zie van velen dat dit nog niet geknipt is. De kaartjes zijn een gemakkelijk middel om mee aan te slag te gaan en dagelijks even te oefenen.
Volgende week donderdag is er herhalingswoordpakket. Probeer het oefenen van de woordjes wat te spreiden, dat is beter voor het onthouden en verwerken.
Volgende week vrijdag staat Muzinami gepland = opnieuw een boeiende, muzische namiddag.
|
|
|
|

Jolien en Katrien – 3e leefgroep
3e en 4e leerjaar
Deze week werd erg gelachen met de hagelslagrobot en merkten we dat het niet eenvoudig is om een robot of computer duidelijke opdrachten te geven.
We blijven hier dus extra op oefenen tijdens project.
Heel wat activiteiten zoals pixeltekeningen, binair tellen… komen allemaal aan bod.
Wie al eens onder begeleiding wil programmeren, kan zaterdagvoormiddag naar de bibliotheek.
Info hierover vind je in het Vliegernieuws van vorige week.
Volgende week maandag komt er alweer een nieuwe tafeltoets aan.
Wanneer de tafels geautomatiseerd zijn en dus vlot verlopen, helpt dit bij het verwerken en maken van andere rekenopdrachten.
Hoe vlotter de tafels dus gekend zijn, hoe vlotter de cijferoefeningen en breuken bijvoorbeeld ook zullen gaan.
De kinderen van het 3de leerjaar kregen tafelkaartjes van 3, 4, 6 en 7 mee.
Ik zie van velen dat dit nog niet geknipt is. Het is een gemakkelijk middel om mee aan te slag te gaan en dagelijks even te oefenen.
Volgende week donderdag is er herhalingswoordpakket. Probeer het oefenen van de woordjes wat te spreiden, dat is beter voor het onthouden en verwerken.
Volgende week organiseren we ook een week tegen pesten op school dus hierrond zullen we ook wat werken in de klas.
|
|
|
Janne – 4e leefgroep
5e en 6e leerjaar
Wij hebben deze week al een beetje gewerkt rond de overstap naar het secundair.
Als er oudere broers of zussen, ex-vliegeniers zijn die graag in onze kring eens komen praten en vragen beantwoorden over het de middelbare school, zijn ze zeker welkom.
Ouders van onze 6des kregen een mailtje over het fietsexamen via smartschool.
We zoeken nog steeds 5 vrijwilligers om mee te werken hieraan zodat onze 6des dit jaar ook kunnen deelnemen.
Maandag: geen woordpakketten dictee, maar herhaling in de klas, geen zwemmen (wegens afwezigheid Kaat)
Donderdag: test Frans les verbes -er (werkwoorden op -er) 5des fiche 22, 6des fiche 23
Vrijdag: rekentoets 6des van Blok B3 (de 5des hebben geen rekentoets)
|
|
|
|
Yoshi – 4e leefgroep
5e en 6e leerjaar
Deze week werkten we verder aan onze toneelstukken. Licht, geluid en kostuum stonden in de schijnwerpers. Ook oefenden we ook al eens ‘voor echt’. Volgende week doen we even een weekje iets anders in project.
In wiskunde leerden we over breuken en kommagetallen. In Frans begonnen we met een thema rond de weg uitleggen. Heel nuttig mocht je ooit eens een verdwaalde toerist tegenkomen. Ook schreven de kinderen een tekst in het Frans. Een uitdaging, maar de kinderen deden dit super goed! In Nederlands begonnen we met het schrijven van een oproep. Waarvoor? Dat kom je binnenkort te weten…
Volgende week staan enkele dingen op de planning, hieronder een overzicht.
Ma 17/02: Dictee WP18
Di 18/02 meegeven overzicht activiteiten
↳ Volgende week krijgen de kinderen hun toetsenplanning. We gaan dus ook weer samen een studieplanning opstellen. Graag opnieuw een lijstje meegeven met de hobby’s, familiefeesten, wedstrijden… tot 13 maart. Zo kunnen we goed de studiemomenten plannen.
|
|
|
|
|
|