Leren in de vrije werktijd

Tijdens de eerste vrije werktijd namen enkele kindjes zelf foto’s van wat ze ontwierpen. In de toonronde bekeken we nu niet hun ontwerp (dat hadden we wel tijdens de werktijd zoveel mogelijk gedaan), maar bespraken we de foto die ze namen. We bedachten hoe ze stonden, vanuit welk standpunt de foto genomen werd. Dat zijn nu net doelen die we moeten bereiken in meetkunde. Een fotograaf vertelde waarom hij nu net dat standpunt had gekozen. Zo ontdekten we weer meer over wat je wel of niet kan zien op een foto of hoe je kan benadrukken wat je wil laten zien door vanuit een andere positie te staan. Hier komt naast meetkunde ook muzische op de proppen, met compositie, want voor dat kindje was dat ook van belang. De kinderen bekeken de foto’s echt kritisch, vonden het fijn om zich te verplaatsen in het standpunt van de fotograaf en het fijne was dat we de fotograaf in ons midden hadden en dat het geen verbeterboekje was :-).

Een hele boterham dus bij het bekijken van enkele foto’s na een fijne werktijd.