Bezoek van minister Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs

Maandag 4 juni bracht Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits een bezoek aan onze school. Op haar Facebookpagina stond nadien te lezen: ‘Mooie samenwerking met ervaringsdeskundigen rond armoedeherkenning en -erkenning in Leefschool De Vlieger in Oostende. Heel tof om te vernemen dat de school ook werk maakt van een schoolstraat!’

 

Lees meer

De zee en ander water (3)/ vaderdag

Deze week mochten we eindelijk onze waterijsjes op eten. Wat waren ze heerlijk in dit warme weer.
We namen even een onderbreking tijdens ons zeeproject en werkten 3 dagen rond vaderdag. Op donderdag vlogen we er weer in. Na een hevige onweersbui bleven er heel wat plassen in onze zandbak ( leembak?) staan. We maakten van de nood een deugd  nu het buiten warm was,  en gingen ravotten in de plassen. ( zie waterpret op deze site). Heerlijk!! We spoelden de kinderen af met de tuinslang. Dat was bibberen!
De kinderen zochten schelpen met gaatjes en maakten een schelpen ketteing. De oudste kindjes sorteerden schelpen volgens een bepaalde eigenschap en we deden teloefeningen met de schelpen. Dit was het contract van deze week.
We vertelden het verhaal van woeste Willem van Ingrid en Dieter Schubert, we maakten reeksen van verschillende vuurtorenseinen: aan-uit-aan-uit, aaaaaan-uit-aaaaaaan-uit, aan-uit-aaaaaan-uit-aan-uit-aaaaaaan,……
Op vrijdag sloten we de week af met ons schriftboekje

Lees meer

Vrije tekst maken met materialen uit de klas.

Wat hebben we deze week gedaan?

  • Een vrije tekst gemaakt met materialen (strijk parels, blokken, hammertje tik, …) uit de klas. Daarna er een verhaal bij vertellen + een taalactiviteit aan gekoppeld.
  • Contract:
    Herkennen van de cijfers
    Groepjes maken van 6
    Tellen en het correcte cijfer/aantal omcirkelen
    Evenveel dieren kleuren als het cijfer
    1 meer en 1 minder tekenen
    Rangtelwoorden: zet een streep onder de eerste tulp, derde, laatste,…
  • Schrift met de oudste kleuters (letten op zithouding, pengreep, rond polsbewegingen,…)
  • Boeken over zaadjes bespreken/benoemen/… (Mona bracht deze boeken mee)
  • Vaderdagcadeau maken (woensdag zullen ze dit meekrijgen naar huis)
  • Lied aanbrengen voor Vaderdag. (Het lied bespreken, waarover gaat het? Welke sfeer brengt het lied met zich mee, zacht/hard, traag/snel,… het lied begeleiden met schudeitjes: schudden op de maat)
  • Durven presenteren/voorstellen van je vrije tekst voor groep.

Lees meer

De verjaardag van Zoë vieren.

Kamperen met gezinnen

Onze tweejaarlijkse traditie om te gaan kamperen was weer een succes.

Spelende kinderen, keuvelende ouders, een spel georganiseerd door werkgroep evenementen, kinderyoga  en nog veel meer…

Lees meer

Spin in de klas

Veel interesse voor de spin die meegebracht was.

We hebben hem goed bestudeerd, een spin gestempeld en onze spin weer vrij gelaten.

Lees meer

De zee en ander water (2)

Deze week zijn we met de voeten in het zeewater geweest en speelden met zeeschuim. We sprokkelden materiaal  op het strand en we zochten mooie schelpen en schelpen met een gaatje erin om een ketting mee te maken. We namen zeewater mee om dan in de klas van dichtbij te bekijken.
We installeerden een aquaplay in de klas waar de kinderen met hun bootjes kunnen in varen en de stroom doen versnellen en doen  veranderen van richting.
De kinderen konden in boeken kijken welke speelgoed zeedieren we in de klas hebben en welk materiaal we van de zee meebrachten. Ze sorteerden spontaan alle dieren. We schilderden de zee en plakten onze gebrainstormde woordjes over het project erop.
Op donderdag maakten we waterijsjes met grenadine, verse aardbeien en bosbessen en natuurlijk ook water. Benieuwd hoe deze zullen smaken, want ze blijven in de diepvries tot maandag. We vertelden het boek “Stella, het kind van de zee (Gerda Dendooven)dat Peppin meebracht . Een heel mooi boek met een open einde waarop we verder konden fantaseren
Op vrijdag vierden we de  verjaardag van Marie die 5 jaar geworden is. De kinderen mochten knuffels meenemen naar de klas. We keken of onze knuffel in ’t water leeft, in  zout- of zoetwater, of als hij op het land leeft en wel of niet kan zwemmen.
Als contract moesten de kinderen schaduwen zoeken van meeuwen in verschillende posities. Op vrijdag werkten we nog in ons schriftboekje.

 

 

 

Lees meer