Kunst met Sint en Piet

IMG_3119

Naar aanleiding van ons bezoek aan het muzee-um en met de komst van Sint en Piet  in het vooruitzicht, kozen we het project “Kunst met Piet en Sint”.
We experimenteerden  met verf en allerhande materialen en kwamen zo tot mooie kunstwerken, die we verder in ons project  zullen gebruiken als achtergrond voor kunstwerkjes van Sint en Piet.
We brainstormden rond ons project en er kwam heel wat in ons op. Die woorden schreven we en stempelden we na.
De kinderen kregen allerlei materiaal van ouders waaronder grote kleurprenten en raamstickers van Sint en Piet .
Het contractwerk bestond uit een halve tekening van de stoomboot en van zwarte Piet, onderverdeeld in vakjes. De kinderen  moesten de andere helft erbij tekenen en inkleuren  en konden dit verrassend goed.
Op maandag mochten de kinderen verkleed naar school komen in  halloweenthema. Dit was de verjaardagswens van Théo.
Théo’s papa, mama en oma kwamen ons later op de dag verrassen met lekkere taart, sap en feestelijke hoedjes.
Op woensdag zijn we gaan zwemmen.
De donderdag zijn de kinderen naar de Boeie geweest, samen met de klas van Phoebe waar er een boek ‘Walter valt in slaap’ werd voorgelezen. We luisteren deze week ook naar het verhaal van ‘Sint doet gym’, waarbij Sint nog beter leerde paardrijden dan hij al kon, en uiteindelijk op zijn verjaardag van het dak viel , samen met zijn paard. Gelukkig waren er nog de ijverige Pieten die het werk konden verder zetten.
Vrijdag werkten we ons kunstwerk van ‘Sint en Piet op de daken’ af. Het uitknippen van de Sint en zijn Pieten was precisiewerk, maar alles samen leverde een prachtig resultaat op. Een nieuw kunstwerk werd geboren.
En tussendoor zorgden de kinderen voor onze dagelijks soep. Heerlijk!

Lees meer

De verjaardag van Felix + nieuw project MU.zee

20171121_140231

Dag mama’s en papa’s,

Wat hebben we deze week allemaal gedaan?

  • Katleen heeft enkele sociale- emotionele vaardigheden aangebracht in de kring.
    – Massage geven aan elkaar.
    – Toverpoeder bij elkaar zoeken, eenmaal ze het poeder gevonden hebben, moesten ze het openwrijven => massage.
    – Balletjes aan elkaar doorgeven met je duim- en wijsvinger. Plots gaan er zoveel balletjes rond, dat je elkaars naam moet zeggen zodat het kindje je aankijkt (zonder een duw te geven).
    – Eerst een naam van een kindje zeggen, elkaar aankijken en dan een knuffel gooien.
    – …
  • We hebben de verjaardag van Felix gevierd, als wens wil hij verkleden.
  • We hebben allerlei woorden gevonden die bij ons nieuw project passen. Deze woorden hebben we ofwel getypt, ofwel gelegd met duplo letterblokken, gestempeld, … Volgende week zullen we afbeeldingen/prenten zoeken om bij het woord te plakken.
  • We hebben een lied geleerd over een tekenaar. Dit liedje hebben we geoefend met de schudeitjes (op de maat en ritmisch) en met een fluitje hebben we het lied nagefloten.
  • Op woensdag zijn we gaan zwemmen.
  • Donderdag zijn we gaan luisteren naar een verhaal (Word wakker Walter) in de bib, dit verhaal werd voorgelezen door 3 lieve oma’s. Daar hebben we tomaatjes en komkommer gekregen om te smullen.
  • In de klas lees ik elke dag een stukje voor uit De verdwenen engel.  Dit is een boek over een museum. De kleuters moeten zelf zeer goed luisteren en aangeven of ze woorden gehoord hebben die we kunnen gebruiken in ons project, deze schrijven we dan op ons bord in de kring. Volgende week gaan we hiermee verder.
  • Vandaag hebben we vanillepudding en appelcake gemaakt om te verkopen op Vliegerstein.

Voor volgende week:

  • Maandag mogen de kinderen zich verkleden (verjaardagswens Felix)
  • Woensdag gaan we op uitstap naar het Fort Napoleon. We bezoeken de spiekpietjes.
  • Volgende week zullen we project MU.zee even stil leggen en het hebben over De Sint en zijn pieten.

Fijn weekend allemaal!

 

Lees meer

Het menselijk lichaam

DSC08879

 

Door de groepjes werden de volgende functies toegelicht : Bloedsomloop, spieren en skelet, zintuigen, spijsvertering en ademhaling.

Lees meer