Mijn lijf en mijn kleren

Op maandag zijn we bezig geweest rond gevoelens toen Katleen in onze klas kwam. We leerden welke herkenbare gevoelens in ons hart kunnen leven en probeerden eens ons gevoel van het moment te tekenen en er over te vertellen. Dit was niet simpel, maar sommige kinderen deden dit verbazend goed. Later in het project keren we nog terug op onze gevoelens .
Adhv een boek over het lichaam, bekijken we het lichaam van kop tot teen. Deze week zijn we dieper op  ons hoofd ingegaan, met de hersenen en zenuwbanen, ons haar , onze tanden en onze zintuigen. We deden er een  aantal spelletjes rond en hebben heel wat bewegingsspelletjes gedaan.
We leerden een liedje “iedereen is anders”, en we gingen dieper in op begrippen als breed en smal, dik en dun en groot en klein. De oudste kinderen maakten daar een contract rond. Ze leerden ook de gebrainstormde woorden rond het project te typen op de computer. We speelden een reactiegezelschapsspel “muisgeflipt”waarin je  heel snel de kledij van de muis moet herkennen.
Op vrijdag hielden we met de school ” vriendschapsdag”. Kinderen die goed aan het spelen waren, kregen een leuk briefje waarin  ze bevestigd werden dat ze goed aan het samenspelen waren. Ik las het boek “iedereen blij” over vriendschap en we hebben een samen een paar oplossingsstrategiën op pictogram besproken wat je kan doen wanneer je ruzie hebt met iemand.
Zoals elke week werkten we ook nog in ons schriftboekje.